Матеріали
фестивалю-конкурсу
«Дошкільний навчальний заклад –
осередок історії та традицій рідного краю»
"Хай в серці кожної дитини живе любов до України"
«Створення ідеальної держави
та виховання ідеального громадянина –
і є національне виховання»
Сократ
Давно доведено, що кожна дитина від
народження наділена величезним розумовим потенціалом, який за сприятливих умов
ефективно розвивається і дає можливість дитині досягати великих висот у своєму
розвитку.
Так, однією з найважливіших педагогічних
задач, визначених Законом України «Про дошкільну освіту», є виховання у дітей
любові до України, шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій
і звичаїв, державної та рідної мови, національних цінностей українського
народу.
Базовий компонент дошкільної освіти, як
державний стандарт, визначає ознайомлення
дітей з поняттями «держава»; «народ»; «людство».
Актуальність проблеми полягає в
необхідності використання народознавчого матеріалу на заняттях з дітьми дошкільного
віку, для того, щоб діти глибоко пройнялися національним духом, способом
мислення українського народу, прилучилися до його культури.
Тому в ДНЗ № 2 приділяється значна увага
вихованню у дітей любові до Батьківщини, шанобливого ставлення до родини, поваги
до народних традицій і звичаїв, державної та рідної мови, національних
цінностей українського народу.
Увесь навчально-виховний процес будується
на основі функціонування української мови, пропаганди українського
літературного мовлення, шанобливого ставлення до національної гідності людини,
її культури, мови.
Використання народознавчого матеріалу наших дошкільників проводиться в
різних сферах життя. Завдяки народознавству діти глибше відчувають, що знання
про свій народ – це пізнання себе самого.
І так хочеться пригадати слова російського
поета, щирого друга українського народу, Леоніда Вишеславського, який ще за
радянських часів писав: «Я певен, що знання української мови безмежно
збагатить кожну російську людину, яка
проживає в Україні».
Ще вчителями Київської Русі
використовувалися між поколінні традиції виховання, на основі яких виховувались
найбільш значущі для особистості якості: доброта, справедливість, милосердя,
любов до свого народу, батьківщини.
Тільки використовуючи народознавчі засади у
вихованні дошкільників, залучаючи батьків до співпраці з дошкільним закладом та
враховуючи вікові можливості та індивідуальні здібності дітей, ми намагаємося
досягти високої мети – виховати патріотичні почуття у підростаючого покоління
людей.
В нашому дошкільному закладі кожен вихователь має широкі можливості
створення власної системи роботи, концепції занять з народознавства.
Основним завданням занять з народознавства
є систематичне ознайомлення дітей з народними звичаями, традиціями, обрядами,
що сприяє ранньому прилученню їх до
багатих скарбів духовної культури українського народу, його історії; зароджує в
дитячих душах відчуття гордості за
талановитих людей, що жили і живуть на українській землі.
Мета даної роботи – показати шляхи
громадянського виховання дошкільнят через народознавство у навчально-виховному
процесі ДНЗ № 2.
«Українське народознавство в роботі з дошкільниками» (Виклад
системи роботи)
Невичерпним джерелом розвитку особистості є
народознавство ( історична наука, що вивчає
культуру і побут народів світу, їх походження, розселення та культурно – побутові
взаємини). Адже немає талановитішого вихователя, ніж рідна земля та її народ.
Народна творчість, фольклор, традиції – це характерні народні вихователі.
Народознавство виховує у наших малят
моральні, патріотичні, естетичні, творчі задатки. Якщо враховувати виховну силу
народної казки, пісні, вишиванки, то вони є найважливішими засобами розвитку
дитячої особистості. За допомогою етнографії закладається в майбутнє покоління
чемність, відповідальність, доброзичливість.
Тому вся робота в нашому дошкільному закладі
здійснюється систематично та послідовно, використовуючи всі можливості
виховного простору.
Враховуючи завдання Базового компонента
дошкільної освіти. індивідуальні особливості дітей, рівень свідомості,
духовності та моральності кожного, виконуємо вимоги освітньої програми для
дітей від 2 до 7 років “Дитина” та будуємо свою роботу за трьома блоками:
1. “Дитина — родина”,
2. “Дитина - вихователь”,
3. “Дитина — діти”.
Розробивши модульну систему управління
процесом національно-патріотичного виховання, ми поєднали кілька модулів:
ü управлінський,
ü науково - методичний,
ü навчально - виховний.
Кожен з модулів має мету, завдання, форми
роботи, зміст та методи впровадження
інноваційних освітніх технологій,
визначає нестандартність підходів до організації роботи всього колективу
закладу.
Учасники
управлінського модуля: завідувач, вихователь-методист, завгосп створюють умови щодо організації
національно-патріотичного виховання та забезпечують оптимальне функціонування
інших складових модульної системи. Ними здійснюється прогнозування, планування
і контроль, створюється матеріально база дошкільного закладу.
Тож, аби домогтися очікуваних результатів,
методичний супровід спрямовуємо на:
ü підвищення фахової компетентності
педагогів;
ü педагогічну просвіту батьків.
Вирішення науково - методичної проблеми включає:
1) Визначення напрямку і плану роботи.
2) Створення творчо-дослідницьких груп.
3)
Написання індивідуальних планів роботи.
4)
Розгляд питань на педрадах.
5) Проведення семінарів і практикумів,
ділових ігор, (додаток № 1).
7) Педчитання і самоосвіта.
8) Педагогічні виставки.
9)
Вивчення і впровадження передового досвіду, (додаток № 2).
Заслуговує
на увагу організація та проведення психолого-педагогічних проектів
народознавчого змісту. Підготовка та проведення проходить у тісній співпраці
методиста та педагогів ДНЗ.
Теми проектів «Люби і знай свій рідний
край», «Скарбничка добрих справ», (додаток № 3), «Україна – моя Батьківщина»,
«Школа маленьких козачат», (додаток № 4).
Здійснюючи нетрадиційні форми роботи з
педагогами ми досягли результатів:
- педагоги досконало володіють знаннями,
необхідними для реалізації завдань Базового компонента дошкільної освіти;
- опрацювали Концепцію
Національно-патріотичного виховання дітей та молоді; інструктивно-методичні
рекомендації «Про організацію національно-патріотичного виховання у ДНЗ», лист
МОН «Щодо організації роботи дошкільних навчальних закладів по ознайомленню
дітей із народними традиціями, святами та обрядами»;
- використовують методичні рекомендації
«Дитина замовляє розвиток» до освітньої програми «Дитина», які затверджені
науково-методичною радою ЧОІППО ім. К. Ушинського ( протокол № 1, від
20.03.2014 р.);
- здійснюється робота профільної групи
дітей з випереджаючим інтелектуальним розвитком за програмою «Світлі голівки»,
(затверджено науково-методичною радою ЧОІППО ім. К. Ушинського, ( Протокол № 4
від 10.12. 2015 р.);
- систематично висвітлюється інформація по народознавству
на сайті ДНЗ;
- маючи досвід роботи та практичні
напрацювання ДНЗ № 2 у 2015 році розпочав дослідно-експериментальну роботу з
проблеми «Створення здоров’язбережувального простору для формування культури
здоров’я дошкільників». Адже здорова людина повинна мати не тільки фізичне, а й
духовне здоров’я. А духовне здоров’я – це духовно-моральні якості та соціальні
цінності особистості.
Поряд з цим, ми проводимо роботу з батьками, тому що вони перші
вчителі і вихователі, які допомагають малюку.
Систематично інформуємо їх про роботу, що
проводиться з дітьми, організовуємо виставки дитячих робіт, пропонуємо батькам
разом з дитиною виготовити родинне дерево, оберіг свого дому у формі будиночка.
Залучаємо їх до участі у підготовці і проведенні народних свят. Періодично
проводимо екскурсію до української кімнати, започаткували акцію «Подаруй експонат», оголосили конкурс
«Краща сім’я року».
Майстер-клас можна вважати новітньою і дієвою
формою в роботі з батьками в нашому дошкільному закладі. Під час його
проведення батьки виготовляли ляльку - мотанку з ниток, дізнались про історію
її виникнення, доторкнулися до прекрасного світу народної іграшки.
Різні форми роботи з батьками сприяють
налагодженню взаємодії педагогів, батьків і дітей, розвивають їх творчість.
Учасники навчально-виховного модуля: вихователі,
спеціалісти.
Мета, яку ставить перед собою педагогічний
колектив ДНЗ - закласти в дитячі душі основи духовності, використовувати
традицій родинного виховання, працювати на засадах української народної
педагогіки.
Усі засади у роботі з дітьми мають
підпорядковуватися головному правилу — від простого до складного.
Широко використовуємо інтеграцію, яка
включає в себе навчання дітей української мови, фольклору, художньої
літератури, образотворчого мистецтва, музики, народних звичаїв форм і способів
поведінки, (додаток
№ 5).
Працюючи над цією проблемою, педагоги
особливу увагу приділяють використанню інноваційних технологій навчання.
Ø
Комплексні заняття пізнавального і розвиваючого циклу з
образотворчої, оздоровчої, творчої та екологічною діяльністю дошкільнят.
Ø
Спільна діяльність дорослих і дітей: спілкування, працю і
свята.
Ø
Самостійна діяльність дошкільників: рухливі ігри,
пізнавання навколишнього світу, маленькі відкриття в рідній природі, культурі,
оточуючих людях.
Спираючись на великий арсенал матеріалів з
народознавства, ми створили систему роботи (додаток № 6) та перспективне планування
з народознавства на рік, (додаток № 7), яка розпочинається з молодшої групи, має
мету та відповідає вимогам чинних програм.
Доцільним вважаємо саме блочно-тематичне
планування, коли протягом тижня можна охопити всі сфери знань про Україну, розподілити
матеріал так, щоб одна тема (наприклад, про рід, родину) звучала весь тиждень і
давала можливість дітям сприймати і запам’ятовувати матеріал.
Роботу з народознавства розподіляємо за такими розділами:
1. Українське мовлення.
2. Відомості про державу, народ.
3. Традиції, звичаї, обряди.
4. Про українську природу.
5. Самостійна художня діяльність поетичне
слово, казки, народні ігри.
6. Свята та розваги, (додаток № 8).
1.
Освітня мета:
- знайомити
дітей з національними цінностями українського народу;
- вчити та
заохочувати дітей до спілкування українською мовою.
Дати
знання про те, що українська мова – одна з найдавніших мов світу. Вчити
відчувати красу, мелодійність української мови, пишатися нею;
- формувати у
дітей поняття про сім’ю, рід, родину;
- знайомити
дітей із яскравими зразками національного народно-прикладного мистецтва;
- вчити
розуміти і поважати споконвічні традиції, звичаї, свята та обряди
українського народу;
- формувати у
дітей позитивні емоції: радість, відчуття прекрасного під час ознайомлення
з народними традиціями, звичаями та оберегами українського народу;
- дати знання
про моральні категорії: добро, справедливість, чесність, правдивість,
працьовитість та ін.;
2.
Виховна мета:
виховувати:
- почуття
гордості за свій рідний край, свою культуру;
- почуття
любові й поваги до своїх рідних, свого родоводу;
- інтерес і
повагу до народних традицій, звичаїв та обрядів;
- цікавість
до народної творчості;
- естетичний
смак, любов до народно-прикладного мистецтва;
- гуманне,
шанобливе ставлення до культури, вірувань, традицій та звичаїв народів,
які населяють Україну, високу культуру міжнаціонального спілкування;
- позитивне
ставлення до своєї національної культури;
3.
Розвивальна мета:
розвивати:
- мовлення,
увагу, мислення, пам’ять;
- самостійність
та ініціативу, творчі здібності;
- спостережливість,
уважність;
4.
Соціалізаційна:
- розвивати
самосвідомість, самооцінку;
- створювати
умови для реалізації пізнавальної й соціальної активності дітей;
- формувати
почуття належності до певної нації, яке виявляється в етнічному
самовизначенні (віднесенні себе до певної етнічної групи).
Система роботи по народознавству в ДНЗ сприяє:
1.
Всебічному розвитку
особистості дошкільника через залучення до духовної скарбниці українського
народу.
2.
Підвищенню дитячого
інтересу до пізнання свого роду, родоводу, до своєї Батьківщини.
3.
Тісній співпраця
педколективу з батьками у справі виховання дітей.
4.
Збагаченню освітнього,
предметно-ігрового, розвивального середовищ.
5.
Сприянню професійному
самовдосконаленню педагогів у процесі роботи.
Молодший дошкільний вік.
На початковому етапі ефективним є комплекс культурних цінностей:
фольклорні твори, художня
література,образотворче та ужиткове мистецтво, обрядовість. Змістовне
навантаження відібраного матеріалу ми спрощуємо,
враховуючи вікові особливості дітей, їх життєвий досвід. Адже тематика занять для дітей цього віку тісно пов’язала з
оточуючим: «Сім’я», «Дім», «Дідусь і бабуся», «Дитячий садок», «Іграшки», «Свята», «Природа рідного
краю». Для молодших дошкільників заняття проводяться у вигляді
сюжетно-відображувальної гри.
Формування національної свідомості нерозривно пов’язане з
вихованням любові до землі, на якій живеш, до природного довкілля, що оточує
дитину. Ознайомлювати малят з природою рідного краю допомогає фонд дитячих книг
дошкільного закладу, мальовничі куточки рідного міста Прилукиу різні пори року, картини із зображенням тваринного та
рослинного світу України. Ефективними прийомами в роботі з дітьми ми використовуємо евристичні бесіди,спостереження, пояснення, доведення думки,
порівняння, складання казок, «хвилинки» милування. На території ДНЗ створені
«куточок саду», «куточок лісу», «екологічна стежина».
На заняттях та в повсякденному житті широко використовується
усна народна творчість. Вивчення з дітьми невеликих віршів, забавлянок,
закличок, примовлянок, пальчикових ігор, колискових пісень лічилок, мирилок,
прислів’їв та приказок, загадок, прикмет, легенд, повір’я.
Такий напрямок у роботі з дітьми дає змогу показати красу рідної
мови, відчути себе дитям свого народу. Разом з цим малюки отримують елементарні
знання про історію, родинні відносини, традиції, свята та обряди. Це сприяє
вихованню патріотизму, громадської відповідальності, формує морально-етичні якості
у дошкільників, пробуджує духовний початок кожної дитини, розвиває пам'ять,
увагу фантазію, творчість.
Із старшими дошкільниками ми дотримуємося чіткої
системи подання знань з народознавства, використовуючи такі методи і прийоми: - тематичні
розповіді,
-
розгляд ілюстрацій,
-
пізнавальні хвилинки,
-
екскурсії до музейної кімнати,
-
дидактичні ігри «Про що дізнався розкажи», «Що з чого
зроблене», «Для чого призначений»,
-
використовуємо загадки, вправи на доповнення речень
«Передзвін»,
-
читання і переказ казок, інсценування обрядів.
З метою активізації попередньо набутого
досвіду, прояву особистого творчого потенціалу малюків, створюємо ігрові
ситуації:
-
«маленькі оповідачі»,
-
«вправні майстри»,
-
«подаруй мені
писанку»,
-
«символи України».
Навчально-виховні заходи народознавчого
змісту потребують підготовки наочного матеріалу. Тому в дитячому садку
створений та обладнаний музей «Бабусина світлиця». В групових кімнатах
оформлені національні осередки, які наповнені державними та народними
символами, оберегами, ляльками в національному одязі, дитячими музичними
інструментами, зразки декоративного мистецтва, (додаток № 9). Наочні посібники
дібрані так, що передбачається варіативність їх використання, (додаток № 10).
Згідно наказу «Про організацію гурткової роботи
в дошкільному закладі» працює гурток народознавчого змісту для дітей старшого
дошкільного віку «Козачата», (додаток № 11). Керівник гуртка практичний
психолог Мироненко М. М.
Українське національне виховання – це
козацьке виховання, бо українці – нація козацька; козаки були
типовими представниками рідного
народу, вони втілювали волелюбний національний характер, відображали
його потреби, інтереси, прагнення.
Народні традиції, звичаї та обряди обˊєднують минуле і майбутнє народу,
прилучаючи наших дітей до творчого ставлення, до дійсності. Саме тому широко
використовуємо в роботі з дітьми давні козацькі традиції, кодекси лицарської
честі та обряди.
Протягом останніх п’яти років ми працювали
над реалізацією науково – методичної теми «Формування світоглядних орієнтирів
та духовно-моральних цінностей особистості в навчально-виховному процесі»,
маємо досягнення, напрацювання.
• ІІ
місце в міському конкурсі на кращий проект створення у ДНЗ «Галереї
духовності»;
• ІІІ
місце в міському етапі обласного конкурсу “Інноваційні технології в дошкільній
освіті”.
( Вихователь-методист Половецька С. О. );
• лауреат
конкурсу “Організація вивчення освітнього процесу в ДНЗ” який оголосив журнал “Вихователь
– методист дошкільного закладу”, ( вихователь-методист Половецька С. О.) ;
·
лауреати конкурсу міжнаціональної виставки народного
мистецтва у Франції (місто Крона), яку організувала благодійна організація
«Сонце України»;
• грамота
від інституту інноваційних технологій і змісту освіти МОН за активну участь у
Всеукраїнській акції «Виховуємо в дітях доброту». Матеріали освітнього проекту
“Великий світ маленької дитини” надруковані в часописі “Розкажи онуку”.
Слід
відмітити друк матеріалів педагогів дошкільного закладу у фахових виданнях. Це:
- Матеріали
проекту «Галерея духовності», із досвіду роботи ДНЗ № 2. Газета «Дитячий садок» № 2 (674) січень 2013 р. , (автор вихователь
– методист Половецька С. О.), (додаток № 2).
- Матеріали семінару-практикуму для вихователів
«Діагностика – запорука успішного розвитку дошкільника». Газета «Дитячий садок.
Управління» № 10, жовтень 2015 р. (автор вихователь – методист Половецька С.
О.).
- Освітній проект "Великий світ маленької
дитини", редакція часопису «Розкажи онуку», №16, 2014 р. (автор вихователь
– методист Половецька
С. О.).
- Матеріали до Дня
перемоги вихователя Філонової С. Б. у газеті «Дитячий садок» № 15 (639) квітень 2012 р.
Але питання народознавства та
національно-патріотичного виховання на сьогодні не тільки актуальне, а й
животрепетне.
Тому наш план роботи складається:
- з діагностики результативності роботи з дошкільниками
на різних етапах виховання, навчання і розвитку.
(Для
проведення моніторингового дослідження було розроблено інструментарій, який
включав інструменти збирання інформації: анкети, засоби ілюстрування результатів
– діаграми, підсумкові таблиці. Діагностування проводимо за такими методами, як
бесіда та спостереження, додаток № 12).
-
З створення освітнього проекту «Спадщина»,
(Згідно з річним планом управління освіти
Прилуцької міської ради, ММЦ та в рамках реалізації І етапу науково-методичної
теми “Формування національної свідомості та патріотизму особистості в
навчально-виховному процесі” в дошкільному закладі створений проект “Спадщина”.
Він передбачає створення культурно-просвітницького
блогу «Хай в серці кожної дитини живе
любов до України», який має український інтернет -простір. Ми прагнемо створити
такий блог, який би функціонував у соціальних мережах і мав широку аудиторію
відвідувачів, завдяки правдивій інформації про злагоджену роботу команди
педагогів-однодумців, яка відображає заходи про відродження української
культури, мови, звичаїв, традицій).
-
Розширення, функціонування Галереї
духовності в дошкільному закладі,
(Так як наш дошкільний заклад має статус
експериментального майданчика, для здійснення дослідно - експерименльної роботи
була створена програма “Джерело здоров'я”, ( затверджено на засіданні вченої
ради ЧОІППО ім. К.
Ушинського, протокол № 5 від 11.11.2015 р). яка вміщує розділ “Галерея
духовності”. Відповідно завдань програми створений проект “Великий світ маленької
дитини”, який в подальшому буде
реалізуватися згідно етапів та спрямовуватиметься на системність роботи, що
забезпечить засвоєння дітьми доброчинності, відкритості, понять про добро,
позитивного ставлення до навколишнього світу, інших людей, до себе, готовності
до співчуття.
-
Також наша робота має вплинути на світогляд
батьків щодо духовного збагачення емоційної сфери дитини. Їхнє активне
включення в процес духовно-етичного виховання та їхня підтримка свідчитимуть про
розуміння ними цієї проблеми, бо кожна мати і кожен батько хочуть бачити свою
дитину здоровою, розумною і щасливою).
-
Роботи
профільної групи за авторською програмою «Моя маленька Батьківщина», яка
є складовою програми «Світлі голівки».
(З метою більш поглибленого ознайомлення
дітей дошкільного віку з рідним містом Прилуки, у поєднанні з міні туризмом,
створена авторська програма “Моя маленька Батьківщина”.
Підводячи підсумок нашої роботи можна
зробити висновок про те, що
На сьогодні моніторингові дослідження дітей старшого
дошкільного віку на час вступу до школи показують нам позитивну динаміку рівня
вихованості у сфері народознавства.
1 ряд – Володіння знаннями про сім’ю: склад, взаємини,
професії.
2 ряд – Називає сімейні свята.
3 ряд – Знає інтер’єр сільської хати: називає предмети
побуту, ремесла.
4 ряд – Вільно грає у народні ігри (знає правила та
текст).5 ряд - Знає казки, прислів’я, заклички тощо українською мовою.
6 ряд - Володіє знаннями про український національний
одяг.
7 ряд - Знає державні та народні символи України.
8 ряд - Користується в повсякденні українською мовою.
Ми бачимо, що у дошкільнят сформувалося
чуття родини, рідного краю, гордості за свій народ. Діти розвинулися
інтелектуально, набули стійких моральних звичок).
Завдяки проведеній роботі та запланованій
роботі на майбутнє, наші маленькі прилучани знають, що їх Батьківщина
починається зі своєї родини, двору, будинку, дитячого садка і школи,
соняшникового поля і річки Удай.
Прилуки мають свою історію, особливості
природи, свої традиції. Наша робота
допомагає наблизити дошкільнят до історії свого рідного краю, прилуцької
культури, використовуючи місцевий матеріал та живе спілкування з природою і
земляками.
Вся наша робота, в подальшому, покликана
забезпечити успішну соціалізацію особистості дитини-дошкільника, а значить, як
говорять, «згодитися на тій землі, де
народився».
Немає коментарів:
Дописати коментар